• december 2017
    H K S C P S V
    « jan    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031


  • Kedves Látogatónk!

    Üdvözöljük a ceedclub.hu weboldalon, mely Magyarországon a legtöbb taggal rendelkező KIA cee'd klub. Ha Ön is érdeklődik a KIA cee'd iránt, esetleg tulajdonosa egynek, olvassa rendszeresen oldalunkat, melyen sok hasznos tapasztalatot, tesztet és ajánlatot talál az autóval kapcsolatban. Szíves figyelmébe ajánljuk tematizált fórumunkat, ahol egy rövid regisztrációt követően értékes információkkal gazdagodhat.

    Az itt közzétett bármely információ, nem a KIA Magyarország hivatalos álláspontja, csupán felhasználóink véleménye és tapasztalata, melyekért az oldal üzemeltetői nem vállalnak felelősséget!

    Kellemes időtöltést kívánunk!

    Üdvözlettel: ceedclub.hu-team
  • hit counters
    látogatónk volt eddig



  • Fórum

  • Regisztráció
  • Bejelentkezés
  • KIA Magazin







  • Autós hírek

  • Időjárás

  • Társoldalak

  • WYW Globl Directory Hun-Web Linkek Weblink Linkgyjtemny


2009. Május 28 – csütörtök

Hosszas levelezés és szervezés után, kicsiny, ~60 fős  csapatunk eljutott autóink szülőföldjére, a szlovákiai Zsolnára. Köszönetet szeretnék mondani Alexandra Chovancova-nak, aki rengeteg segítséget nyújtott nekem e nap kivitelezéséhez. Köszönöm még segítőimnek (bago, jezol), és a KIA Magyarországnak, akik minden útitársamnak egy kisebb ajándékcsomaggal kedveskedtek. Úgy gondolom, mindannyiunk nevében kijelenthetem, felejthetetlen élmény volt látni a gyártás folyamatát, és saját szemmel követni a futószalagról legördülő autók, első megtett métereit.

A túra során sok érdekességet megtudtunk a KIA Szlovákiáról, mely északi szomszédunk egyetlen olyan autógyára, ahol motorokat is gyártanak. Megtudtuk, hogy a 2006-ban átadott hatalmas létesítményt 6 fő területre osztják:

Administration (irodai részleg)

Motor shop (motor gyártó részleg)

Paint shop (festő részleg)

Press shop (sajtoló részleg)

Body shop (karosszéria részleg)

Assembly shop (összeszerelő részleg)

Ezen kis cikkem, a 3 utolsó, érdeklődők előtt is nyitva álló területeken folyó munkákat hivatott bemutatni.

PRESS shop

A sajtoló részlegre érve láthattuk, ahogy hatalmas hengerekben tárolják az Európa különböző országaiból származó, az autók karosszériaelemeinek legyártásához szükséges acélt. Érdekességként megtudtuk, hogy ezen hengerek súlya eléri a 12 tonnát is. Megtudtuk, hogy a bizonyos elemek sajtolása, időszakosan változik, így egy pár napig csak sárvédőket, gépháztetőket, majd csak oldal, illetve tetőlemezeket préselnek. Ezeket, az elkészült lemezeket, automata tárolók helyezik el, a hatalmas raktárakban, melyek leginkább a Matrixból ismert keltetőkre hasonlítanak. A több tíz méter magas épület plafonjáról fürtökben lógnak a különböző alkotóelemek, melyek később innen kerülnek át az összeszerelő üzembe.

BODY shop


Itt történik az autók elemeinek összeillesztése. A teljesen automatikus gépek, pont-, illetve CO-hegesztéssel illesztik össze a karosszériaelemeket, melyeket végül emberi szemmel is átvizsgálnak, kiszűrve ezzel a hibás darabokat. Megtudtuk, hogy a Hyundai-KIA Corporation által fejlesztett gépeket, egyszerre 8 féle jármű legyártására lehet beprogramozni, és az sem okoz nekik gondot, ha egymás után két teljesen különböző típust, illetve kivitelt kell elkészíteniük. A robotok zakatolását csak Beethoven, időnként felhangzó örömódája töri meg, mellyel azt jelzik, újabb járművet készítettek el.  Megtudtuk, hogy jelenleg heti 5 napon, 2 műszakban foglalkoztatják az embereket, és így napi, ~600 autó legyártására képesek. Egyébként a gyár maximális kapacitása 300ezer autó évente, de jelenleg ennek csak töredékét termelik. Az elkészült szerkezetek innen, egy, az udvar fölött átvezető üveg hídon keresztül  kerülnek a festő üzembe,  ahonnan egy újabb üveg folyosón gördülnek át az összeszerelő üzembe.

ASSEMBLY shop

Ezt a részleget további alrészlegekre osztják, melyekből az első helyen emberi beavatkozás nélküli gépek építik be az autóba a műszerfalat, a szélvédőt, illetve a többi üveg alkatrészt. Kicsit arrébb, szürke színű utakon közlekednek a sofőr nélküli szállítógépek, melyek a már összeépített motor, váltó, futómű illetve kipufogórendszert egy mozdulattal emelik be az autó aljába. Újabb gyártósoron kerülnek fel a kerekek, és a belső burkolatok, ahol a piros ruhás szerelők, a gépháztetőn lógó hatalmas papírból tudják, milyen extrákkal kell még ellátniuk az adott járműveket. Az egész egy anyahajóra emlékeztet, ahol a különböző színű overálban lévő emberek, különböző feladatokat végeznek. Az összeszerelő sor mögött sürögnek a sárga ruhás ellenőrök, akik buzgón, hibákat keresve térképezik fel az autó külső, illetve belső részeit. Az automata futószalagon tovább gurulva jutnak el az autók a következő megállóhoz, ahol folyadékokkal töltik fel őket. Itt kerülnek bele a különböző olajok, üzemanyagok, illetve a klíma működéséhez elengedhetetlen gázok. Ezek után jutnak el az egyik végső pontra, ahol a finombeállításokat hajtják végre. Kipróbálnak minden elektromos berendezést, beállítják az ajtókat, majd végül az autók kisebb motor-köszörülés után, saját kerekeiken hagyják el a gyártószalagot.

Ám az autók még itt sem mondhatók késznek, hiszen szállítás előtt mindegyiket alapos tesztnek vetik alá. Ellenőrzik a tömítések tökéletességét, a futóművek állapotát és a motorok hibátlan működését. Miután ezen pontok mindegyikén megfelelt a jármű, csak azután kerülhet ki az épület mögötti, hatalmas lerakati telepre, hogy eljusson majdani tulajdonosához.

Rövidke sétánk során megtudtuk, röpke 20 óra alatt válik a csupasz fémlemezből, nagyszerű autó, melyek méltán érdemlik ki tulajaik szeretetét.

Az új generációs cee’d próbanyomatainak gyártását már elkezdték, de bemutatójára egészen szeptemberig, a frankfurti motorshow-ig várnunk kell. A gépsorok azonban júliustól már az új változatokat fogják készíteni, és valószínűleg ennek köszönhető, hogy nem fotózhattunk az üzem területén. Bár szerencsésebbek már most is láthattak egy-két erősen maszkolt facelift-es változatot ahogy legördült a futószalagról, azért többségünknek marad a várakozás, és a találgatás.

KÉPGALÉRIA

Eddig Egy kommentár érkezett “
KIA zsolnai gyárában voltunk

Fantasztikus élmény volt a gyárlátogatás, köszönjük szépen a szlovák kolleginának, és a főszervezőnek is! :)


Megosztom a hírt iWiW-en Megosztom iWiW-en

Véleményed van a témával kapcsolatban?